Posted by: syamsalleh | November 17, 2008

Usah kau tangiskan lagi

Usah kau tangiskan lagi,

Dia milik Ilahi,

Tugasmu telah selesai,

Memang singkat,

Tapi pemiliknya inginkannya kembali,

DisampingNya…Di sisiNya….

 

Usah kau tangiskan lagi,

Rindu itu pasti,

Seperti juga kasih sayangmu,

Jika rindu….berzikirlah sebanyak-banyaknya…

Kerana kau juga milikNya,

Jika kasih….berzikirlah semahu-mahumu…

Kerana kau juga milikNya.

 

Usah kau tangiskan lagi,

Kelak kita ke sana juga,

Menemuinya…seperti janjiNya….


Responses

  1. Thanks 4 ur poem. Mati itu pasti utk setiap hambaNya, kita semua percaya pada ajal…tp bila jadi pd org yg kita syg sbnrnya susah kita nk terima. X prnah 1 hari pn yg aku lalui tanpa aku menitiskan air mata. Org nmpak aku kuat tp sbnrnya Allah je yg Maha mengetahui. 20hb Nov ni genap sbln dia dah tinggalkan aku sekeluarga.

  2. Takziah, i ve heard about it, Truly sorry for your loss, i will never comprehends the sadness, just to share..

    All children who died before puberty will beg for Allah to bring their parents along into Heaven with them. They tell Allah that they have been denied love and care from their parents from dying so young, and plead that Allah will reunite them with their parent so that they may be compensated. And their pleas are so sad that Allah, ever so Merciful, takes pity upon them and grant their wish.

    Be strong, and may you meet your hana once again in Jannah. Insya allah

  3. Thanks. Setiap hr aku berdoa utk Tuhan berikan aku ketabahan & ketenangan dlm jiwa. Aku terima pemergian arwah Hana dgn redha…Allah pnjamkn sekejap je kt kitaorg. Tapi kdg2 perasan aku trkilan jg dgn pertnyaan org sekeliling; knp aku msh htr anak2 aku kt tmpt sama, apa lesson learnt, aku x saman ke…& mcm2 lg. Stp kali pertnyaan tu dtg aku jd sayu…mcm mana aku nk semua org terima yg ajal tu di tgn Tuhan bkn di tgn manusia. Apa yg lebih menyedihkan yg tny aku tu soalan tu org Islam sdgkn kawan2 aku yg non-muslim tenangkan aku dgn bgtau Tuhan sygkn anak aku…

  4. Cta, kau mungkin terlupa dengan pelajaran Luqman al-Hakim kepada anaknya. Orang lain boleh bagi pendapat tapi diri sendiri harus memilih mana yang benar atau pun bersesuaian. Tabahkan hatimu!


Leave a Reply

Categories

