Posted by: syamsalleh | November 7, 2008

Apa masih atau telah berakhir….

Seringkali bertanyakan soalan ini. Setidak-tidaknya pada diriku sendiri. Punca dan sebabnya sudah tentunya dari ketidakpastian.

Terkadang kita harapkan masih….masih setia, masih suka, masih gembira, masih seperti dulu. Kita mengharapkan keadaan masih seperti sediakala, walhal kepastian belum tentu.

Terkadang kita harapkan telah berakhir…telah berakhir segala duka, telah berakhir seksa, telah berakhir pengkianatan itu. Kita mengharapkan lembaran baru dibuka seolah-olah lembaran baru menjanjikan yang terbaik, walaupun tidak pasti.

Terkadang juga masih menunjukkan segalanya masih hambar, masih tiada kesan terhadap hidup kita. Masih seperti itu boleh meranapkan masa depan dengan perlahan-lahan meracuni motivasi dan semangat diri. Diri akan terus menjurus kepada kemurungan berpanjangan.

Terkadang telah berakhir juga menunjukkan tamatnya segala yang terbaik untuk kita, telah berakhir saat terindah. Telah berakhir menoktahkan kegembiraan.

Pun begitu, kita mengharapkan masih baik dan telah berakhir keburukan. Itu yang pasti.


Responses

  1. Syam, apakah ini semua? Persoalan apakah ini? Sungguh puitis penulisanmu. Harus ko baru selesai baca novel cinta. Yang pasti, apabila sesuatu itu bermula, akan pasti ada akhirnya begitu juga sebaliknya. Tak kira sesuatu yang baik ataupun yang buruk. Sama seperti dengan adanya siang, sudah pasti akan muncul malamnya.

    Aku suka bait terakhir itu, kita harus positif…

  2. I keep smiling when i read ur comment ‘aku’. Mmmm miss u both, guys!, As If I can hear your intonation speaking to each other..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: