Posted by: syamsalleh | July 18, 2008

Kita dan Hindustan

Tidak dapat dinafikan filem hindustan memang mempunyai jalan cerita yang menyentuh hati. Lagunya mempunyai melodi dan lirik yang menawan. Jadi siulan dari dulu hingga kini.

Siapa lupa pada ‘Sangam’ dan ‘Andaz’ dari tahun-tahun 60-an. Lagu cinta yang memuja-muja bersulam dengan duka seperti ‘Bol Radha Bol’ dan ‘dost dost na raha’ yang memilukan itu.

Tapi begitu juga dengan filem hindi masa kini. Kisahnya hanyalah ulangan kisah yang dulu. Tangisan dan penderitaan hidup diikat dengan cinta memang tidak dapat dipisahkan. Mungkin pelakonnya berbeza tapi plotnya masih sama. Tapi kita masih suka. Kita masih setia.

Mungkinkah kita memang dilahirkan untuk cerita-cerita yang duka seperti ini?


Responses

  1. ”Mungkinkah kita memang dilahirkan untuk cerita-cerita yang duka seperti ini?”

    hahahahaha…. jangan buat lawak la… grow up!! get real!!…

  2. he..he..he…
    terasa ke?

    Ni lebih untuk provoke kepada telatah masyarakat yang suka cerita-cerita macam ni…

  3. wah, SyamSalleh dah ada peminat baru?? Boleh berkenalan dengan bunga taman??

    By the way, SyamSalleh memang berkarakter melankolik. So, tema-tema cerita hindustan amat sesuai dengan dirinya…

  4. hahaha….korg, crita hindustan ni is ‘mix of masala’. not only sad stories but everything happened to us is being pictured in the movie. maybe not exactly malaysian culture but still….. love, relationship, courage, backstabbing, rape, politics, adults, teenagers, fashion, multimedia & etc……

    blaja lar utk lihat diri sindri thru world’s eye!

  5. erm..seperti yg kita tahu,hidup ini seperti putaran jam..pe yg terjadi hari ini, akan berlaku lagu, cuma org yg berhadapan dgn nya saja yg laen..
    renung2 kn..

  6. cube korang sume tolong aku…sape ade lirik sangam ni.please la emailkan kat wann..nak sangat2.. tolong ehh wann135lc@yahoo.com.my

    • dah letak kat dalam blog lirik lagu sangam tu….
      semoga terhibur..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: